Stavchock och blåsor

Jag kan ha chockat en och annan semesterfirande Stockholmare idag när jag åkte förbi dem med stavar i händerna. Det blev nästan en och en halv timme inlinesåkning idag och hälften av tiden flaxade jag med stavar också. Sista biten tillbaka gick det inte. Blåsorna i händerna gjorde det omöjligt att fortsätta staka. Note to self: ta dig tid att leta rätt på handskarna nästa gång du ska ut. Eller, jag ska nog köpa gymhandskar för de kan jag ha när jag kör rodd också. Jag vill inte ha några fula förhårdnader och svidande blåsor i händerna.

På väg ut ur stan pekade jag långfingret åt döden där jag for genom korsningar och förbi bilar. För att inte ge döden en chans att peka tillbaka tog jag tunnelbanan hem från Thorildsplan. Hade ingen lust att trött och varm kriga om plats med fotgängare, cyklister, bilar och bussar genom Fridhemsplan och St Eriksplan. Bussarna är ju inte kända för att visa hänsyn i trafiken direkt.

Träningsmässigt var det väl ett ok lågintensivt pass. Det var jobbigare än jag mindes det att åka med stavar. Jag hade velat åka längre men blåsor i händer och skavsår lite varstans gjorde att jag fick nöja mig med 18-19 km.

5 thoughts on “Stavchock och blåsor

  1. Härligt! Jag avverkade över en mil på rullskidor för första gången idag i värmen. Tyvärr så dog mitt iPhone program som kollar hur långt jag har åkt. Var nästan exakt som att åka skidor med bra valla 🙂 Är rullskidor likt skidor? Jag kör med skidhandskarna

  2. Jag såg det på FB, bra jobbat!

    Njae, det är hyfsat lika men det är väldigt lätt att börja åka med fel teknik på rullskidor om man inte är uppmärksam. I och med att man alltid har fäste (jag antar att det är klassiskt du åker) är det lätt att man slutar med tyngdöverföringen på varje steg. Det gör att när du väl åker skidor sedan inte trycker ned fästzonen i snön på ett bra sätt och därmed får ”sämre” fäste trots att vallningen är rätt.

    Skidhandskarna skulle jag inte kunna använda. Då skulle jag dö av värmeslag.

    • Ja, jag åker inlines men jag ska köra lite rullskidor också har jag tänkt. Stakning är ett måste men diagonalåkning (klassiskt) är också bra att öva på för balansen.

  3. Ping: Shoppingresultat | Dåligt samvete

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s