Om att springa för välgörenhet

Jag hann inte blogga igår efter Running for Change, SL åt upp mina tidsmarginaler. I vilket fall var det ett riktigt bra ordnat lopp och det var ganska många som deltog. Jag har inga exakta siffror men nästan 300 var anmälda i alla fall, om alla dök upp är en annan sak…

Mitt eget lopp, ja, jag kan komma på många anledningar till att tiden blev så dålig. Till exempel att det var för varmt för min smak eller att jag var kissnödig hela loppet (overshare?) men fact of the matter är att jag tyvärr är en dålig löpare. Fem km på strax över 29 minuter. Det känns inte bra alls och räckte bara till en 70:e plats. Det störde mig enormt att behöva släppa så många förbi mig. Det enda jag gjorde bra var min slutspurt där jag pressade mig till tusen. Jag var helt färdig när jag kom i mål.

På grund av min dåliga tid har jag beslutat att försöka få in mer konditionsträning bland mina pass. Det jag har nu räcker inte. Jag vet inte hur mycket träning kroppen klarar av men jag ska se om jag inte kan pusha gränserna lite. Helt ärligt känns det inte som att jag tränar särskilt hårt nu så det går nog att tänja en hel del på veckodosen. Idag blir det i vilket fall en vilodag. Jag har ont i benhinnorna och har fyra dagars ganska hård träning framför mig så det känns som ett rimligt beslut.

Nedan finns lite bilder från gårdagen.

8 thoughts on “Om att springa för välgörenhet

  1. Du gjorde ett generalfel: Du tränade innan loppet. Vila två tre dagar före du tävlar i ett 5k-lopp så kapar du en massa tid där.

    Passa på att variera intervalllöpning med distanslöpning och gärna i mycket backar för att öka styrkan i benen, så skadar du inte benhinnorna lika lätt sedan, men gör det successivt.

    Lycka till i nästa lopp, du kommer att springa så mycket snabbare! 🙂

    Kram!

    • Tack för träningstipsen! Ska anamma dem! Nästa lopp är på torsdag så vi får väl se hur det blir med vilandet men det blir inte så hård träning på onsdagen innan i alla fall. 😉
      Kram!

  2. Bra kämpat i alla fall! En sak är att träna, – en helt annan är att tävla. När du får mer tävlingserfarenhet kommer även tiden att bli bättre.
    Kram

  3. Ping: Första gången med plasttuttar | Dåligt samvete

  4. Min pojkvän som sprang samma lopp hade GPS klocka på sig och det visade sig att loppet var 5,5 km och inte 5. Så din tid är inte allt för dålig.

  5. Ping: Spring den som Bellman | Dåligt samvete

  6. Ping: Motvillig vilodag | Dåligt samvete

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s