Semester som elitidrottare

Just nu pågår en rätt rolig utmaning som ni säkert redan uppmärksammat. Erik Segerstedt ska leva och träna som Marcus Hellner i två månader fram till VM. Vad ni kanske inte visste är att samma utmaning pågår på andra sidan gränsen där den norska skådespelaren Mads Ousdal ska leva som Petter Northug.

 
Northug kommenterar det hela så här:

Och för er som inte hänger med på den trönderska dialekten säger Northug att Mads har valt den absolut bästa tiden att leva som honom eftersom han tränar absolut minst och latar sig mest den här tiden på året.

Min första tanke är ju att det här är grymt orättvist. Och det har andra bloggare också tyckt. Jag vill också kunna träna så mycket och få hjälp av experter. Erik får bland andra Per Elofsson som skidcoach.

Men det slog mig, det här borde kunna gå att göra själv fast i sommar då, när jag har semester. Vad tror ni? Har ni lust att haka på en riktig träningssemester med mig? Semester som elitidrottare, det vore väl nåt? Är ni på?

8 thoughts on “Semester som elitidrottare

  1. inte så svårt. vecka 1 tränar erik 4 dagar, 2 timmar om dagen. 3 vilodagar. 8 timmar totalt alltså. jag tror inte att det direkt är vad hellner tränar… (men ja, jag vet att det är hälsosamt för att komma igång…) och det är ju inte så långt ifrån vad många träningsbloggare tränar. så du kanske är mitt i mitt liv som hellner just nu! 🙂

    • Nej, det är ju inte så farligt men det är väl som Northug säger att de inte tränar så mycket nu under vintern. Juli-augusti tränar de ju brutalt mycket.

  2. Utnyttja din bloggstatus, säga att du också vill utmana… om inte en man, så kanske en kvinna?! Kör parallellt med Erik och sno åt dig ett par minuter på bästa sändningstid när det sen är upp till bevis! Är övertygad om att det finns någon kvinnlig skidåkerska som är villig att ta sig an dig!

    / M

  3. Oj det verkar som vi får en jobbig semester i år eftersom en elitskidåkare har sin tuffaste period på sommaren. 25+ timmar konditionsträning i veckan

  4. Jag är på! Jag skulle gärna köra Hellners sommarträningsprogram till exempel. Rullskidor uppför Dundret om och om igen liksom! Och all backlöpning. Bring it on! 😀

Kommentera

