Kaloriräknande

Mina dagar kretsar just nu helt kring vad jag stoppar i mig och allt, verkligen allt, reggas i appen. Det är kanske till överdrift tycker en del, ät och var glad liksom men för mig är det här en oerhört nyttig upplevelse. Jag hade till exempel ingen aning att mjölk var så energirikt. Det innehåller självklart massor av nyttigheter men jag har typ druckit det som vatten. Och det är det ju inte riktigt.

Ibland blir det dock lite jobbigt. Som när man är sjukt hungrig men inte kan äta för att man inte har några kalorier kvar den dagen. Jag tränade styrka imorse och det är ju en viss energiförbrukning på det men inte som konditionsträning så appen räknar inte med det riktigt. Därför ligger jag nu på minus av mitt kalorintag idag redan och vi har precis passerat lunch. Jag käkade en fantastiskt god Chicken Masala med nanbröd från indiern vid kontoret och fick finna mig i att ha käkat en lunch på ca 570 kcal. Frukosten imorse blev också lite stor och så åt jag efter träningen och ett litet mellanmål. Resultatet: 9 kcal under dagsmålet. Ajaj. Jag har i alla fall två måltider till jag måste äta idag. Får bli en rätt ordentlig kvotöverskridning idag. Och det bara på vanlig mat, inget extra onyttigt eller så. Jag hade verkligen ingen aning om hur energirik vår mat är. Det här känns som om det borde ingå i hemkunskapen eller nåt. Inte för att alla ska banta eller fokusera på kalorierna men som ett sätt att förebygga den fetma som långsamt håller på att bli ett av våra stora folkhälsoproblem. Om man är medveten om hur det ligger till kan man fatta bättre beslut.

Vad tycker ni i frågan? Är det extremt av mig att hålla på med appen och räkna kalorier? Är jag dum i huvudet? Berätta och diskutera!

Annonser

5 thoughts on “Kaloriräknande

  1. När jag kör strikta träningsperioder med mål som ”ner 2% kroppsfett på 20 dagar” så räknar jag definitivt kalorier. Jag tycker dock att det är synnerligt viktigt att man hittar en vettig app som tar hänsyn till kalorier in och ut, men även den basala energiåtgången.

    Jag vet inte vad du har för mål eller vad du använder för app…men det är absolut inte bra att gå hungrig, kroppen växlar om och varvar ner och förbränner mindre/långsammare. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att gå över kalorimålet för dagen och mätta magen. Sen får man välja vad man mättar magen med…vitkål och nötter ger bra mättnadskänsla och det behövs inga stora mängder.

    • Jag använder en app som heter my fitness pal och jag ska försöka hålla mig till ca 1200 kcal om dagen. Jag får äta mer än det om jag också tränar och gör av med kalorier. Målet är att gå ned till 68 kg. Det är 5 kg kvar. Just nu är det en rätt jobbig period för jag är inte van och gillar att äta! Och andra sidan är det just det som satt mig i klistret. Förmodligen är det inte realistiskt för mig att ligga kvar på 68, kanske ska jag ligga närmare 70, men jag vill ändå testa för att se hur kroppen blir.

  2. Både bra och dåligt! Bra för att man faktiskt lär sig vad som är mer energirikt än man kanske trott tidigare. Dåligt för att det lätt går till överdrift. Jag skulle inte rekommendera det, jag gjorde det själv under en period, vilket resulterade i ett lite fanatiskt och mindre sund tänk.

    • Ja, det är ju överdriften som känns lite jobbig. Samtidigt så måste man gå till extremer ibland för att veta var ens gränser går. Vi får se hur det hela utvecklar sig. Jag har ju bara kört med kaloriräknandet en vecka än så länge.

  3. Jag undviker att räkna kalorier pga att det är svårt att räkna ut vad man gör av med.
    Om du tränar löpning 30 min kanske du bränner 400kcal (chansning) men vad gör det med din förbränning resten av dagen? Ganska mkt faktiskt, kan påverka upp till 20% enligt vissa undersökningar. Men räknar man med det? Nope.
    När du tränat binder dessutom musklerna betydligt mer ämnen till sig, dessutom på andra sätt än när man vilar, som även det påverkar kaloriintaget.
    Jag försöker äta så att min kroppsfettprocent är stabil/fallande i vila och öka med 50g+ protein dagar jag tränar.
    So far so good, om jag inte dricker någon alkohol tappar jag 2% kroppsfett per vecka tills jag platåar runt 10%.
    Men vem orkar hålla sig ifrån vin och ost på sommaren? =D
    /14.4% kroppsfett stadigt….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s