Vasastafetten – blött, lerigt och underbart!

Nu har jag sprungit mina 15,1 km! Det är dubbelt rekord för mig, jag har aldrig sprungit så långt tidigare och så lyckades jag kolla på pulsklockan precis vid milpasseringen; första gången under timmen på milen! 59:23 klockade jag mig själv på.

Jag är väldigt stolt över vad min kropp presterade idag. Regnet öste ned, det var kallt och lerigt och jag visste inte riktigt vad kroppen skulle klara av efter en vecka med rätt mycket stress och dålig kost men vilken maskin jag har! Kollade pulsklockan efteråt och jag hade 172 i snittpuls! Så mycket för den initiala planen att hålla mig runt 150-160. Maxade dock inte så högt, 182 bara. Mina nya skor var också fenomenala att springa i. Riktigt nöjd med det köpet. Det gör stor skillnad om man har bra grejer.

Själva banan gick över myrar, på smala stigar i skogen och på grusvägar. Vissa gånger sjönk jag ned till knäna och i någon nedförsbacke höll jag på att kana hela vägen ned i leran. Jag gillar verkligen att springa i terräng, jag är mycket starkare på det än att springa på plan mark. Sen kom jag till Lundbäcksbackarna som sög det mesta av krämen ur benen och vid tre kilometer kvar till växlingen i Oxberg var jag rejält trött. Sen bara lossnade det och när det var 500 meter kvar kunde jag höra speakern och då gick liksom kroppen bara av sig själv.

Nu ska jag ta det lugnt ett tag, tycker att jag förtjänat det!

6 thoughts on “Vasastafetten – blött, lerigt och underbart!

  1. Hej,

    Tack för trevligt sällskap de första 5 km av banan. Blev lite lyfiken på vem jag sprang med så jag surfade till vasaloppets hemsida.

    Kerstin Åberg, 3 barnsmor och orienterare från Korsnäs IF i Falun

    • Hej! Kul att du hittade hit! Kände lite dåligt samvete när jag upptäckte att du hade kommit en bit bakom. Trodde att du var precis bakom mig. Jag var så fokuserad på var jag satte fötterna så jag märkte det inte först. Kladdig historia det där!

      Hoppas resan till Oxberg var skön, min var jobbig! Min pulsplan gick i stöpet på en gång, haha.

      Ses vi nästa år?

      Heidi

Kommentera

