En liten historia värd att berättas

Jag är i Norberg idag också, det är Kärlekens tur att åka lopp. Engelbrektsloppet närmare bestämt. Igår fick jag all tänkbar markservice så idag är det ombytta roller. Nu har starten precis gått så jag har ett par timmar för egen disposition. Jag hade planer på att dra iväg och åka skidor själv men jag orkar inte trassla loss bilen från parkeringen – och än mindre trassla tillbaka den sen. Det får vara.

Istället tänkte jag ägna mig åt lite storytelling nu när jag har tid. Jag har velat blogga om det här i typ en månad men alltså inte haft tid. Jag vill berätta för er om Vallasamlaren.

Jag gillar nörderi. Det att verkligen gå all in och brinna för ett intresse är coolt. Vallasamlaren är till vardags en i familjen som driver Siljan hotell i Mora. Det är där vi brukar bo när vi har läger med skidcoachen Mattias. Men annars ägnar han en stor del av sin tid åt att hitta olika vallaobjekt. Han har över 2500 burkar, tuber och paket och sist jag var i Mora visade han mig några.

Bolle, som Vallasamlaren kallas, berättade historien om varje vallatillverkare, varje experiment som förde utvecklingen framåt. Det är fina grejer och roligast är tillverkaren som inte hade råd att tillverka egna klistertuber när burkar blev omodernt. Vem kan man vända sig till då? Såklart försvaret hade lite skit liggande som man fick köpa billigt. Det var spännande också för att jag vuxit upp med historier om Swix-Leif, en vän till familjen som arbetade med vallaexperiment. Han hade en tubfyllarmaskin i källaren och det brukar berättas om hur han fyllde allt möjligt på de där tuberna. Allt från tandkräm till geléshots. Där gällde det att se upp med vad man klämde ut ur tuberna! Och var!

I alla fall, jag tog några bilder på några av Bolles vallor. Visst är de fina?

20120212-104454.jpg

20120212-104530.jpg

20120212-104607.jpg

20120212-104628.jpg

20120212-104651.jpg

Kommentera

