Dag 30 – I did it!

Japp, då var Fitnessfighten över för min del. 30 dagar har jag kämpat och gnällt, lagt band på mig och tittat på när andra ätit god, flottig mat och sötsaker. Har det gett något? Jag tror det. I morgon ska jag egentligen kliva upp på vågen och leta fram måttbandet men jag vågar faktiskt inte riktigt. Det känns inte som det hänt så himla mycket nämligen och min ”ätardag” i lördags har ju såklart satt sina spår. Kärleken, som är gammalt fitnessfreak säger att man måste typ vänta en vecka efter en ätardag innan man mäter och väger för att se resultat. Det känns som jag väger typ mer än när jag började. Jag hoppas så klart att så inte är fallet. Vi får se om jag törs kliva upp på vågen i morgon.

Vad har jag annars upplevt de senaste 30 dagarna? Well, den största förändringen har varit att jag måste planera in maten. Och det var ganska jobbigt faktiskt. Tidigare åt jag frukost, lunch och två mellanmål men slarvade väldigt med middagen. Nu lagar både jag och Kärleken middag i stort sett varje kväll. Det är ganska enkelt att plocka ihop något vettigt om man bara har handlat lite innan. Förut fanns det aldrig mat i kylen men det gör det nu. Alla kanske inte skulle hålla med men beståndet har ökat i alla fall med 100 % från hur det var innan. Och grönsaker äter jag mer än förut. Ibland kunde det gå en vecka mellan mina grönsaksintag, jag har aldrig riktigt varit förtjust i det men nu blir det något till varje måltid. Vi kommer att fortsätta i samma spår, och vem vet, jag kanske slutar att vara en sådan katastrof i köket! Visst fusk har förekommit i form av en ostbit då och då, ett par extra knäckemackor med smör på och en del Läkerol nu på slutet. Annars har jag följt programmet överlag. Har man bara en köksvåg är det inga problem.

Träningen då? Jo, jag har tränat på duktigt och typ följt träningsprogrammet. Jag har lite svårt att tycka till om det, jag vet inte om det är bra eller dåligt egentligen. Vissa övningar har känts för lätta och andra för svåra att utföra rätt. Jag har ju också fått kapa bort benövningarna på slutet på grund av knäna. Jag gillar upplägget med att köra en repa cardio i mitten av passet för att hålla pulsen och förbränningen uppe. Jag gillar också att varje set har liksom varit en minicirkel, det är ett effektivt sätt att träna och det kommer jag också att fortsätta med. Däremot kommer jag nog istället plocka in lite andra mer klassiska styrkeövningar som frivändningar, bänkpress och marklyft (när knät funkar igen) istället för de övningar jag kört den här månaden och så varva ben ena dagen och överkropp andra dagen så att musklerna hinner återhämta sig mellan passen när man kör lite tyngre.

Well, I did it! Jag är stolt över mig själv att jag fixade det och en månad går fort. Fortare än man tror. Så om du funderar på att köra Fitnessfighten – do it! Man behöver hjälp med olika saker, för mig var det strukturen. För dig är det kanske något annat. Nu ska jag landa lite och fundera på vad mitt mål med träningen är framöver. På lång och kort sikt!

Bjuder på en bild från månadens enda träningssession med en annorlunda vikt som motstånd. Världsklass liksom!

20121030-203303.jpg

2 thoughts on “Dag 30 – I did it!

Kommentera

