Anklagad för stöld

Konstigaste grejen hände mig idag. Tog en tur till SATS St Eriksbron för ett långpass kondition. För att muntra upp mig själv när jag sitter och svettas på en obekväm cykel i en dryg timme brukar jag köpa en sportdryck så att jag orkar hålla lågan vid liv hela passet genom. Detta är en viktig detalj för storyn som följer.

Så först när jag kom skulle jag blippa in mig men där var en lapp som sa att spärrarna var ur funktion och att man skulle registrera mig i receptionen. Väl där möta jag av en ny lapp som säger att receptionen var obemannad och att man skulle registrera sig när man gick istället. Jaha?

Så jag tog en dricka från kylen, väntade en stund för att se om det skulle komma någon och bemanna stället, kikade runt lite inne i gymmet för att se om jag såg någon som kunde tänkas jobba där men noll och ingen fanns att finna. Fine tänkte jag, jag betalar när jag går ut. Kör mitt pass (som gick fint by the way trots att många av maskinerna var märkta med ur-funktion-lappar, verkligen inte SATS dag det här…) och lämnar gymmet.

Kommer till repan, som nu äntligen har en person, håller upp den nu tomma flaskan och ber att få betala. Tjejen ba: det går bara om du har kontanter, mitt kassasystem ligger nere. Kikar i plånboken, kollar och hittar sju spänn. Tjejen tittar surt på mig samtidigt som jag hittar en hundring intrasslad i ett kvitto. Hon nappar åt sig den, stökar för att ge mig min växel och säger: Bra att du hade kontanter, annars hade det varit stöld. Kassasystemet ligger nere i hela Stockholm så gör inte om det.

Well, tekniskt sett hade det väl varit snatteri men eftersom jag ju faktiskt försökte betala för den både innan jag tog den och efter känns det lite unfair. Hade jag velat sno den hade jag ju inte sagt något! Det var ju ett golden opportunity för mindre nogräknade personer när hon lämnade repan och inte gick att hitta. Och hur skulle jag veta att hennes kassasystem låg nere? I hela Stockholm? Hade de skickat ut ett pressmeddelande? Ringt Aftonbladet?

Kändes väldigt konstigt alltihop. Hade liksom inte räknat med utskällning när jag försökte göra rätt för mig.

Anyway. Svettades som satan på passet och fick ihop 19 minuter löpband och 50 minuter cykel. Jag har förresten inte en så konstig panna. Det är ljuset inne på toaletten som är lite skumt. Ville bara tydliggöra det.

20130323-235931.jpg

4 thoughts on “Anklagad för stöld

  1. Vad dåligt, hon hade säkert en väldigt dålig dag. Du som är på gymmet flera gånger om dan borde väl vara bekant för de flesta där och känd som en icke-snattare?🙂

    • Nu går jag iofs inte så himla ofta just dit och de har en rätt stor personalstyrka men det var rätt tjurigt. Och mig veterligen är det inte stöld förrän jag faktiskt försöker lämna lokalen utan att betala.

Kommentera

