Vi som inte tänker äta godis 2011 är

Vi skriver snart nytt år och det är något med den där timmen mellan 31:a december och 1:a januari som gör att folk gärna startar nya projekt. Det här är mitt nya projekt för 2011: Jag tänker inte äta godis. Inte på det där rigida sättet, utan bara så. Jag tänker inte äta godis för att det inte tillför kroppen något vettigt. Visst, det är gott och man måste få unna sig saker ibland men då kommer jag hellre att välja andra saker att unna mig. Jag tror på belöningar och tröst men inte i form av mat. Istället kanske jag unnar mig en ny tröja, en PT-timme, en biofilm eller vad som helst.

Det här är också ett experiment med vår kultur. Vår sed är att umgås kring mat och då särskilt söt mat. Vi träffas för en fika, våra högtider firas med sötsaker (med jul och påsk som de största godishögtiderna framför alla), vi firar dem som fyller år med tårta och de som väljer att stå utanför det, ja, de hamnar utanför. Ofta då med lite syrliga kommentarer som följd (läs mer här, här och här).

Sedan kan jag lika gärna öppna bakdörren medan jag ändå håller på: Man kommer att trilla av vagnen. Det gör man alltid. Det kommer säkerligen att komma dagar då jag inte kan stå emot den förföriska chokladbiten men ärligt talat, vad gör det? Intentionen är i alla fall att göra mig av med vanan att äta godis.

Jag har fått några följeslagare med mig på vägen. Häng på dessa och hjälp dem med pepp!

Paula, bloggar på live healthier

Sanna, skriver på sanape

Annelie

Och så hoppas vi att Sara hakar på också. Come on, Sara! Jag utmanar dig!

Uppdaterat! Vi blir i gott sällskap när även Anna-Carin hoppar på! Läs hennes blogg Carnebro.

Uppdaterat 2! Lisa hakar också på! Hon bloggar på Silverscreen.

Uppdaterat 3! Vi har ytterligare en tjej med på tåget! Johanna slopar godiset och ni hittar henne på Ett liv i rörelse. Hade också missat att Cath hängde på också! Hon bloggar på Maradrömmar & Klassikertankar.

Uppdaterat 4! Maria hade fastnat i spamfiltret men hon kliver också på tåget! Läs hennes blogg här!

 

35 tankar på “Vi som inte tänker äta godis 2011 är

  1. Klart man ska kunna ramla av någon gång ibland men jag funkar på det sättet att jag äter en godis och sedan så följer resten med av bara farten. Till slut äter jag fast det itne ens är gott och det vet jag om, det är nog mitt största skäl till att jag inte kommer äta godis. Jag har ju lyckats förut så jag ser inga större hinder till att jag inte kommer lyckas nu. Speciellt när vi kan peppa varandra 🙂

  2. Grymt bra Heidi, är fortfarande imponerad över att du satsar högt!
    En liten fråga bara…vad räknar du som ”godis”? Kakor, bullar, glass, tårta, sockrade flingor, läsk, proteinbars..? 🙂
    Heja dig!

    • Tack! Du ska inte haka på? 🙂
      Som godis räknar jag väl egentligen just bara godis. Min konsumtion av kakor, fikabröd och glass är försumbar i sammanhanget ändå men jag kommer i möjligaste mån undvika även det. Sockrade flingor äter jag faktiskt inte alls. Läsken är väl det enda som kommer att vara kvar. Dricker iofs ”bara” lightläsk… 😉 Proteinbars är räknar jag till godis om det inte äts i samband med träning.

      • Kexchoklad i samband med träning då..? What’s the difference liksom, förutom det tillsatta proteinet i en bar..? 😉
        Kommer nog inte att haka på, det känns lite som en icke-utmaning för mig eftersom jag ändå nästan aldrig äter godis i benämningen ”godis”. Inget tillsatt socker under ett år – DET vore dock en utmaning…som tål att tänkas på fram till fredag. 🙂

        • Njae, skillnaden är väl inte gigantisk mer än principen. Jag kommer försöka köra mer au natural överlag tror jag.
          Att jaga socker i alla produkter är en gigantisk utmaning. Där är jag inte än! 🙂

  3. Jag borde haka på, men vet inte om jag kan klara av ett helt godisfritt år. Men minska mängden kommer jag att göra Eller byta ut godiset mot mindre hälsosamt. Salta pinnar istället för chips osv.
    Jag ska åtminstone sätta fart med min träning. Jag måste röra på mig mer och gå ner i vikt. Jag gick ner 15 kg med Viktväktarna för några år sedan. Jag blev nöjd med min nya kropp. tyvärr har jag gått upp dessa kilon igen. Det känns så trist. Jag behöver en spark i baken!

    • Haka på och se hur långt du klarar. En vecka, en månad, ett år. Varje dag du gör andra val är en seger. Det finns ingen prestige i att försöka och sedan misslyckas. Och ramla av vagnen, det kommer vi alla att göra förmodligen fler än en gång. The social convention is a strong preasure.

      Jag hejar på dig!

  4. Jag är lite sugen på att hänga på. Jag måste få ordning på godisätandet och kanske är det här rätt väg. Jag får fundera lite tills fredag 🙂

    • Det är alltid lättare när man är flera och kan peppa varandra. För mig var första steget att ha en vit månad. Det var ett experiment för att se om jag under en månad kunde sluta äta godis helt och hållet. Och det kunde jag! Gick från godis varje dag till nada. Det var bara att vara benhård och be om stöd från alla runt omkring. Ett år är lång tid, om det känns oöverstigligt, testa två veckor, eller en månad och så flyttar du dina gränser allt eftersom.

      • Jag är med. Det kommer bli svårt för jag är en godisråtta av rang. Men min kropp mår ju inte bra av det egentligen så nu får jag ta tag i det! Jag kommer bara sluta äta ”rent” godis och räknar inte kakor, bullar, glass, tårta, läsk etc. som godis. Men min plan är ju att inte äta det heller, eller att iaf göra bra val. Jag tror att det skulle slå totalt bakut om jag bestämmer mig för sätta ett förbud på allt 🙂

        Nu kör vi! 😀

  5. Pingback: Och efter nostalgi kommer löften | sanape.se

  6. Pingback: En vecka in i 2011 | Dåligt samvete

  7. Pingback: Inget godis under 2011 | Silverscreen

  8. Pingback: Inget godis under 2011 | Silverscreen

  9. Pingback: Inte hälsosamt att fylla år | Dåligt samvete

  10. Pingback: #NoCandy2011 och muffin top | Dåligt samvete

  11. Såg detta när jag sökte på Google nyss. Hoppas att ditt godisfria projekt går bra! Själv har jag inte ätit godis på 1,5 år. Äter fikabröd och glass mest för att många andra gör det. Har du tips för hur man tackar nej på ett fint sätt? Jag bryr mig inte om andra tackar nej när jag bjuder på något de inte vill äta, men vissa tror att man inte äter sött pga vikten, men för mig är insidan viktig också!

    Mvh

    Sofia

  12. Pingback: #Nocandy2011 still in effect! | Dåligt samvete

  13. Pingback: Alla andra gör ju årskrönikor, så då vill inte jag vara sämre | This and that and what not

Lämna en kommentar